سفارش تبلیغ
صبا ویژن
میان او و حقّ انگاشتن باطل، جدایی می اندازد [امام صادق علیه السلام ـ درباره گفته خدای « بدانید که خداوند میان انسان و دلش جدایی می اندازد» فرمود]
 
یکشنبه 91 مهر 23 , ساعت 11:59 صبح

آداب سخن گفتن

آیات و روایات نویدها و هشدارهای زیادی در مورد زبان و سخن به ما می دهند از جمله امام علی (ع) در حکمت 382 نهج البلاغه لانقل ما لاتعلم بل لاتقل کل ما تعلم (آنچه را نمی دانی مگو بلکه همه آنچه را که می دانی نیز مگو) امام در واقع در این کلام می فرماید هر چه می خواهد دل تنگت مگو.
هم چنین در حکمت 381 نهج البلاغه می فرماید: سخن تا وقتی که آن را نگفته باشی در بند توست و چون گفتی تو در بند آنی پس زبانت را نگهدار چنانکه طلا و نقره ی خود را نگه می داری زیرا چه بسا سخنی که نعمتی را طرد یا نعمتی را جلب می نماید.

بعضی از آداب سخن گفتن:
1.عدم سخن گفتن در مورد چگونگی خداوند: در مورد اینکه خدا چگونه است کی آمده و کی می رود و از این قبیل سئوالات نباید پرسید. زیرا ما از عالم مادیات هستیم و خداوند از عالم مادیات نیست و آیات متشابه قرآن نیز  چون محتوا بسیار والا و بلند است اما لفظ بسیار کوتاه است مثل اینکه در قرآن می فرماید: یدالله فوق ایدیهم اینکه می فرماید دست خدا بالاتر از دست هاست به این معنا نیست که خداوند جسم است و دست دارد بلکه به این معنا است که قدرت خدا از قدرت دیگران برتر است خداوند لیس لمثله شیء است
امام باقر (ع) در این زمینه می فرماید: درباره ی آفریده های خداوند سخن بگوئید زیرا سخن گفتن راجع به خداوند جز سرگردانی برای گوینده ندارد.
امام صادق (ع) نیز در این زمینه می فرماید: هر که درباره چگونگی خداوند فکر کند که او چگونه است هلاک گردد.

2.راستگویی: برای توضیح این مورد به یک حدیث از امامان معصوم (ع) رجوع می کنیم .
امام صادق(ع) در این زمینه می فرماید. به روزه و نماز مردم فریب نخورید زیرا ممکن است انسان به نماز و روزه شیفته شود تا آنجا که اگر ترک کند به هراس می افتد ولی آنها را به راستگویی و اداء امانت بیازمائید
امام باقر (ع) نیز می فرماید: خداوند عزوجل برای بدی قفلهایی قرار داده است و کلیدهای آنها را شراب قرار داده و دروغ بدتر از شراب است.
امام علی (ع) نیز می فرماید: بنده ای مزه ی ایمان را نمی چشد تا دروغ را ترک کند چه شوخی باشد چه جدی.
3.عمل کردن به آنچه می گوئیم:
امام باقر (ع) و امام صادق (ع) در این زمینه می فرمایند: پر حسرت ترین مردم در روز قیامت کسی است که عدالتی (مطلب حقی) را ستوده و عمل خودش بر خلاف آن باشد.
قرآن کریم هم در این زمینه می فرماید: لم تقولون مالا تفعلون (چرا به آنچه می گوئید عمل نمی کنید). هم چنین می فرماید: اتا مرون الناس بالبر و تنسون انفسکم. (آیا دیگران را به نیکی دعوت می کنید ولی خودتان را فراموش می کنید.)
4.عدم فحاشی و بد زبانی:
امیر مومنان امام علی (ع) در این زمینه از رسول خدا (ص) نقل می کند:
خدا بهشت را بر هر فحاشی بی آبرو و کم شرمی که از آنچه بگوید و آنچه به او گفته می شود باکی نداردحرام کرده است زیرا اگر از شخص فحاش بازرسی کنی یا زنازاده است یا شیطان در نطفه ی پدرش شرکت داشته است.
عرض شد ای رسول خدا (ص): در میان مرد مان شرکت شیطان هم هست. رسول خدا (ص) فرمود: آیا گفتار خداوند عزوجل را نخوانده ای که فرموده و شارکهم فی الاموال و الاولاد.
علامه طباطبائی درتفسیر این آیه و روایت ذکر شده در تفسیر المیزان می فرماید. منظور از شرکت شیطان در نطفه ی پدر این نیست که واقعا شرکت داشته باشد بلکه منظور این است که شیطان از این فرزند منفعت می برد.
امام صادق (ع) نیز در این زمینه می فرماید: کسی که مردم از زبانش بترسند در آتش است.

موضوع: آداب سخن گفتن
اما قبل از ادامه بحث خالی از لطف نیست که فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی را نقل کنیم.

امام سجاد (ع) در قسمتی از دعای ابوحمزه ثمالی می فرمایند: و ان الراحل الیک قریب المسافه (کسی که به سوی تو در حرکت است راهش نزدیک است).
درره جانان که صدکوه وبیابان منزل است          رفتم ازراه دل ودیدم که آن یک گام بود
امام در ادامه می فرمایند: و انک لا تحتجب عن خلقک الا من تحجبهم الاعمال من دونک (و آنچه که باعث شده از خلقت محجوب باشی همان اعمالی است که در راستای او امرالهی نیست)
مورد از اداب سخن گفتن ذکر شده اما مورد
5.عدم سخن چینی: در بسیاری مواقع سخن چینی کارهایمان را توجیه می کند کارهای بد ها را خوب جلوه می دهد.
امام صادق (ع) در این زمینه می فرماید: آیا شما را به بدترین امت آگاه کنم؟
عرض کردند بلی یا بن رسول الله.
امام صادق (ع) فرمود: آنان که سخن چینی می کنند و میانه ی دوستان جدایی می افکنند و برای مردمان پاکدامن عیب جویی می کنند.
6.عدم اهانت و تحقیر:
پیامبر (ص)در این زمینه می فرماید: خدای تعالی فرمود هر کس به یکی از دوستان من اهانت کند پس با من اعلان جنگ کرده است
هم چنین می فرماید: هر کس یکی از بندگان مومن مراخوار کند با من جنگ کرده است.
اصول کافی ج2 ص 352
خداوند نیز در قرآن می فرماید: اناخلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعو با”و قبائل لتعار فوا (همانا شما را به 2 شکل مذکر و مونث آفریدیم و شما را به قبائل و شعبه شعبه کردیم تا یکدیگر را بشناسید).
هم چنین می فرماید: ان اکرمکم عندالله اتقاکم (گرامی ترین شما نزد خدا با تقوا ترین شماست).
یک مسلمان و مومن نباید خود را از هیچ کس حتی کافر برتر بداند.

چرا خود را از کافر برتر ندانیم؟ چون ممکن است کافر مسلمان شود و به مرحله ی اولیا خدا برسد.
7.عدم صدای بلند:
نصیحتهای لقمان حکیم به فرزندانش آن قدر مهم و با ارزش بوده که در قران ذکر شده است. در بخشی از این نصیحتها می فرماید: و اغضض من صوتک ان انکرالا صوات لصوت الحمیر(صدایت را کوتاه کن همانا زشترین صداهها صدای  خران است.)

8.اظهار دوستی:
امام صادق (ع) می فرماید: هر گاه شخصی را دوست داشتی او را به آن آگاه ساز زیرا که آن دوستی میان شما را پابرجا می سازد.

9.عدم اشاعه فحشا:
پیامبر (ص) در این زمینه می فرماید: من اذاع فاحشه کان لمبتدئها(کسی که فساد و فحشایی را اشاعه دهد مانند کسی است که آن را از اول انجام داده است).
در زمان پیامبر (ص) به یکی از زنان پیامبر (از نظر شیعه به ماریه قبطیه و از نظر اهل تسنن به عایشه) تهمت زدند در همان زمان این آیه نازل شد: لولا اذسمعتموه ظن المومنین و المومنات بانفسهم خیرا (چرا هنگامی که این تهمت را شنیدید مردان و زنان مومن نسبت به خود گمان خیر نبردند).
آیت الله مطهری در این زمینه می فرماید:« اگر چیزی شنیدید که از آن خبرندارید بگویید دروغ است».
اگر هم از ان مطمئن بودید پرده پوشی کنید.

10.عدم جزع وبی تابی
شخصی نزد امام صادق (ع) آمد و جزع و بی تابی می کرد و امام فرمود برای این شخص مقداری پول بیاورید ان شخص گفت من می خواستم برایم دعا کنید پول نخواستم امام صادق (ع) فرمودند برایت دعا می کنم ولی هیچ گاه بی تابی هایت را برای مردم تشریح نکن چون 2 اثر سوء دارد:
وانمود می شود که تو در صحنه های زندگی شکست خورده ای.
در نظر مردم حقیر می شوی و شخصیت و احترامت از میان می رود.
بحارالانوار ج 11 ص 114



11.عدم تندی در لحن حتی در مقابل دشمنان:
فردی به نام ابن ابوالعوجاء در زمان امام صادق (ع) زندگی می کرد که فردی شکاک و کافروزندیق بود اعتراف کرده که 4000 حدیث را جعل کرده حرام را حلال و حلال را حرام کرده. این فرد همراه با دوستانش به مسجد النبی آمدند اشاره به قبر پیامبر (ص) کرد و شخصیت پیامبر (ص) را زیر سئوال برد یکی از یاران امام صادق (ع) به نام مفضل بن عمر آنجا عبادت می کرد تاب نیاورد و شروع کرد به داد و بیداد. ابن ابوالعوجاء گفت تو کیستی اگر از متکلمین هستی دلیل بیاور و اگر از یاران جعفر بن محمد هستی جعفر بن محمد این گونه با ما برخورد نمی کند اگر با او سخن داشته باشیم خوب به شبهات و سوالات ما گوش می دهدودلیلهای ما را می شنود آنچنان که ما فکر می کنیم او مغلوب ما شده است بعد چنان متین دلیل واستدلال می آورد که همه دلایل مار ا باطل می کند وما را مغلوب خویش می کند اگر تو از یاران جعفربن محمد هستی نباید دادو بیداد کنی.


یکشنبه 91 مهر 23 , ساعت 11:53 صبح
آداب سخن گفتن در اسلام
چگونه سخن بگوییم

پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله فرمود: هنگامی که موسی بن عمران علیه السلام با خضر علیه السلام ملاقات کرد موسی علیه السلام به وی گفت: مرا موعظه کن. خضر گفت: ای کسی که جویای دانشی! بدان که گوینده کمتر از شنونده خسته می‌شود، پس هیچ گاه اهل مجلس خود را خسته مکن. بحار / 1 /2 26


1-
اثر کم سخن گفتن
قال علی علیه السلام: ان احببت سلامة نفسک و ستر معایبک فاقلل کلامک و اکثر صمتک یتوفّر فکرک و یستیز قلبک. غرر الحکم / 3725
اگر سلامت نفس و وجودت و نیز پوشانده ماندن عیوبت را دوست داشتی گفتارت را کم کن و سکوتت را بسیار تا آنکه اندیشه‌ات بسیار و دلت روشن شود و مردم از دست تو در امان باشند.

2 - اثر زیاد سخن گفتن
قال علی علیه السلام: من کثر کلامه کثر خطاؤ ه و من کثر خطاؤ ه قلّ حیاؤ ه و من قلّ حیاؤ ه قلّ ورعه و من قلّ ورعه مات قلبه و من مات قلبه دخل النار. بحار / 71 / 286
هر که کلامش زیاد شود. اشتباهاتش زیاد می‌شود و هر کس خطایش زیاد شود، شرم و حیایش کم می‌شود و آنکه حیایش کم شود، ورع و پرهیزگاری‌اش کم شود، و هر کسی خداترسی‌اش کم شود، قلبش می‌میرد و آنکه قلبش مُرد، در آتش افکنده شود.

-3 بهترین سخن
الف- سخن راست؛
قال علی علیه السلام: خیرالکلام الصدق. غرر/4 99
بهترین حرف، حرف راست است
ب- همراه با عمل؛
خیر المقال ما صدّقه الفعال. سفینة البحار / 7 / 383
بهترین گفتار کلامی است که عمل و رفتار ثابتش کند.
ج- ملال آور نباشد؛
قال علی علیه السلام: خیر الکلام ما لا یملّ و لا یقلّ. غرر الحکم / 4969
بهترین کلام، گفتاری است که خسته کننده نباشد و از گوینده نکاهد. [یعنی جایگاه گوینده‌اش را پایین نیاورد]
د- منظم و همه فهم؛
قال علی علیه السلام:احسن الکلام مازانه حسن النظام و فهمه الخاص و العامّ. غرر الحکم / 3304
نیکوترین گفتار، کلامی است که منطق و نظم زیبایش کرده باشد و همه فهم باشد.
ه-‍ متقن و استوار؛
قال علی علیه السلام: احسن القول السداد. غرر الحکم / 2865
نیکوترین کلام، کلام استوار و محکم است.

- 4 آداب سخن گفتن
-1 پاکیزه باشد؛
قال رسول الله صلّی اللّه علیه و آله: ثلاث من ابواب البر: سخأ النفس و طیب الکلام و الصبر علی الاذی. محاسن / 1 / 66
سه چیز است که از جمله راه‌ها و درهای نیکی است: بخشندگی و سخاوت، پاکیزگی گفتار (از حرفهای زشت)و صبوری در مقابل آزارها
-2 زیبا باشد؛
قال علی علیه السلام: اجملوا فی الخطاب تسمعواجمیل الجواب.
غررالحکم /2568
در گفتار خود اختصار را پیشه کنید تا جوابهای نیکو بشنوید.
-3 خریدار داشته باشد؛
قال علی علیه السلام: لا تتکلّمن اذا لم تجد للکلام موقعا.غررالحکم / 10274
هرگاه برای حرف خود جایی نمی‌بینی حرف نزن
-4 نرم و ملایم باشد؛
قال علی علیه السلام: عوّد لسانک لین الکلام و بذل السلام یکثر محبّوک و یقلّ مبغوضک. غرر الحکم / 6231
زبانت را به گفتار نرم بگردان و سلام را هدیه کن تا دوستدارانت زیاد و دشمنانت کم شوند.
5 از روی علم و آگاهی باشد؛ قال علی علیه السلام: لا تقل بما لا تعلم فتتّهم باخبارک بما تعلم.غرر الحکم / 10426
-6 بی فایده نباشد؛
قال رسول الله صلّی اللّه علیه و آله: من حسن اسلام المرء ترکه الکلام فیما لا یعنیه. بحار / 28 / 136
از نشانه‌های خوبی ایمانِ شخص این است که ایمانش او را از کلامی که سودی برایش ندارد باز دارد.
-7 مستهجن نباشد؛
قال علی علیه السلام: ایاک و مستهجن الکلام فانه یوغر القلوب.غرر الحکم / 2675
از کلام مستهجن بپرهیز که قلبها را به دشمنی و کینه می‌اندازد.
-8 پاسخ آن انسان را ناراحت ننماید؛
قال علی علیه السلام: لا تقولنّ ما یسئوک جوابه.غرر الحکم / 10155
حرفی که جوابش ناراحتت می‌کند را نگو

                انشاء الله خدا توفیق سخن گفتن نیکو و نیکو سخن گفتن را به ما عنایت فرماید.


_________________


شنبه 91 مهر 22 , ساعت 9:49 صبح

روایات مختلفی به بیان آثار فوائد و ویژگی هایی که برای تعجیل فرج مترتب است پرداخته اس که به پاره ای از آن ها اشاره می کنیم :


1-فرمایش حضرت ولی عصر(عج) بسیار دعا کنید برای تعجیل فرج که فرج شما در آن است

2- این دعا سبب زیاد شدن نعمت هاست


3-اظهار محبت قلبی است


4- نشانه ی انتظار است


5- زنده کردن امر ائمه اطهار(ع) است


6- مایه ناراحتی شیطان لعین است


7-نجات یافتن از فتنه های آخرالزمان است


8- اداء قسمتی از حقوق آن حضرت است که اداء حق هر صاحب حقی ؛ واجب ترین امور است


9- تعظیم خداوند و دین خداوند است


10- حضرت صاحب الزمان (عج) در حق او دعا می کند


11- شفاعت آن حضرت در قیامت شامل حال او می شود


12- شفاعت پیغمبر (ص) ان شالله شامل حالش می شود


13- این دعا امتثال امر الهی و طلب فضل و عنایت او است


14- مای استجابت دعا می شود


15- اداء اجر رسالت است


16- مایه دفع بلاست


17- سبب وسعت روزی است انشالله


18- باعث آمرزش گناهان است


19- سبب تشرف به دیدار آن حضرت در بیداری یا در خواب می شود انشالله


20-سبب رجعت به دنیا در زمان ظهور آن حضرت می شود انشالله


21- از برادران پیغمبر (ص) خواهد بود


22- فرج مولای ما صاحب الزمان (عج) زودتر واقع می شود


23- پیروی از پیغمبر و امامان خواهد بود


24- وفای به عهد و پیمان خداوندی است


25- آثار نیکی به والدین برای دعا کننده حاصل می گردد


26-فضیلت رعایت و اداء امانت برایش حاصل می شود


27- زیاد شدن اشراف نور امام(عج) در دل اوست


28- سبب طولانی شدن عمر است


29- تعاون و همکاری در کارهای نیک و تقوی است


30- رسیدن ه نصرت و یاری خداوند و پیروزی بر دشمنان به کمک خداوند است


31- سبب هدایت به نور قرآن مجید است


32- نزد اصحاب اعراف معروف می گردد


33- به ثواب طلب علم نائل می شود انشالله


34- از عقوبت های اخروی در امان می ماند


35- هنگام مرگ به او مژده می رسدو با او به نرمی رفتار می شود


36-این دعا اجابت دعوت خدا و رسول(ص) است


37- با امیر المومنین (ع) و در درجه ی آن حضرت خواهد بود


38- محبوب ترین افراد نزد خداوند خواهد بود


39 - عزیزترین و گرامی ترین افراد نزد خداوند خواهد بود


40- از اهل بهشت خواهد شد


41- دعای پیغمبر (ص) شاملش می شود


42- کردارهای بد او یه کردارهای نیک مبدل می شود


43- خداوند متعال در عبادت او را تایید می فرمایند


44- ان شاالله با این دعا عقوبت از اهل زمین دور می شود


45- ثواب کمک به مظلوم را دارد


46- ثواب احترام به بزرگتر و واضح تر نسبت به او دارد


47- پاداش خونخواهی حضرت حسین(ع) را دارد


48- شایستگی دریافت احدایث ائمع(ع) را دارد


49- نور او برای دیگران نیز روز قیامت درخشان می گردد


50- هفتاد هزار نفر گناهکار را شفاعت می کند


51- دعای امیرالمومنین(ع) در روز قیامت شاملش می شود


52- بی حساب داخل بهشت می شود


53- از تشنگی روز قیامت در امان می ماند


54- در بهشت جاودان است


55- مایه خراش روی ابلیس و مجروح شدن دل اوست


56- روز قیامت هدیه های ویژه ای دریافت می کند


57- خداوند عزوجل از خدمتگزاران بهشت تصیبش می فرماید


58- در سایه گسترده ی خداوند قرار گرفته است و رحمت بر او نازل می شود مادامی که مشغول آن دعا باشد


59- پاداش نصیحت مومن دارد


60- مجلسی که در آن برای حضرت قائم(عج) دعا شود محل حضور فرشتگان می گردد


61- دعا کننده مورد مباهات خداوند می شود


62- فرشتگان برای او آمرزش می کنند


63- از نیکان مردم پس از ائمه(ع) می شود


64- این دعا اطاعت از اولی الامر است که خداوند در بهشت به او حکومت می دهد


65- مای ی خرسندی خداوند عزوجل است


66- مایه خوشنودی پیامبر(ص) است


67- این دعا خوشایند ترین اعمال نزد خداوند است


68- از کسانی خواهد بود که خداوند در بهشت به او حکومت می دهد


69- حساب او آسان می شود


70- این دعا در عالم برزخ و قیامت مونس مهربانی خواهد بود


71- این عمل بهترین اعمال است


72- باعث دوری غصه هاست


73-دعای هنگام غیبت بهتر از دعای هنگام ظهور است


74-فرشتگانش درباره اش دعا می کنند


75- دعای حضرت سجاد(ع) که نکات و فوائد زیادی دارد شامل حالش می گردد


76- این دعا تمسک به ثقلین است


77- چنگ زدن به ریسمان الهی است


78- سبب کامل شدن ایمان است


79- مانند ثواب همه بندگان به او می رسد


80- تعظیم شعائر خداوند است


81- این دعا ثواب کسی است که با پیامبر(ص) شهید شده را دارد


82- ثواب کسی که زیر پرچم حضرت قائم(عج) شهید شده را دارد


83- ثواب احسان به مولای ما حضرت صاحب الزمان (عج) را دارد


84- در این دعا ثواب گرامی داشتن عالم هست


85 - پاداش گرامی داشتن شخض کریم را دارد


86- در میان گروه ائمه(ع) محشور می شود


87- درجات او در بهشت بالا می رود


88- به بالاترین درجات شهدای روز قیامت نائل می شود


89- از بدی حساب در روز قیامت در امان می ماد


90- و رستگاری به سبب شفاعت حضرت فاطمه زهرا (س) را در پی دارد


اللهم عجل لولیک الفرج
-------------------------------------------------------------
منبع:
موعودنامه ص 30
مکایل المکرم ج 1 ص 351(ترجمه سید مهدی حائری قزوینی)

 


شنبه 91 مهر 22 , ساعت 9:45 صبح

یا رب الحسین(ع)...

 أنا الغریب . . .  أنا العطشان . . .

روزی رسول الله (ص) وارد خانه ی دخترش شد، دید چشمان دخترش خیس است، (پیغمبر خیلی روی حضرت زهرا (س) حساس بود، و این را همه جا بیان میکرد، چون میدانست روزی ...) ، علت گریه را جویا شد.


 - حضرت زهرا (س) فرمود: این بچه ای که در شکم من است با من صحبت میکند.


 -  رسول الله لبخندی زد و گفت : این که بد نیست، از اعجاز خداوند است.


 - حضرت زهرا (س) فرمودند: آخه امروز ، از صبح تا الان، چیزهای متفاوت از روزهای قبل میگه.


- رسول الله : چی میگه دخترم؟


 - حضرت فاطمه زهرا (س) : از صبح تا الان میگه، أنا الغریب . . .  أنا العطشان . . .

.

.

.

او روی منبر مشغول خطبه خواندن است، این بچه پایش به مانعی می گیرد و زمین می افتد؛ پیامبراز بالای منبر پایین می آید، این بچه را بغل می گیرد و او را آرام می کند...

یا رسول الله کربلا نبودی...

با عزیزت چه کردن...

یا زهرا...یا علی....



لیست کل یادداشت های این وبلاگ